Projektowanie papieru firmowego

Jak powinien wyglądać papier firmowy?

Każdy, kto poważnie podchodzi do prowadzenia firmy, zapewne wie, jak istotna jest spójna identyfikacja wizualne. Papier firmowy należy do jednych z najczęściej używanych materiałów firmowych, dlatego warto zadbać o jego przemyślany projekt.

Co powinno znaleźć się na papierze firmowym?

Papier firmowy to najczęstsze podłoże, na którym drukowane są firmowe faktury, korespondencja i dokumenty. Pisma drukowane na firmowym podłożu krążą zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa – trafiając do różnych firm, urzędów i potencjalnych klientów. Dzięki podłożu firmowemu – Twoje dane klient będzie miał zawsze na wyciągnięcie ręki. Właśnie ze względu na ten zasięg – papier stanowi nośnik o ogromnym potencjale reklamowym. Warto więc zadbać zarówno o profesjonalny projekt, jak i wykonanie i staranny wydruk papieru firmowego.

Bardzo ważne jest to, aby projekt papieru firmowego był spójny z identyfikacją wizualną danej firmy. Zarówno logo, jak i font i kolorystyka powinny być zgodne z tym, co znajduje się w naszym brandbooku. Jeśli nie mamy tak dokładnie rozpisanej księgi znaku, stwórzmy minimalistyczny projekt, w którym znajdą się najważniejsze informacje i logo firmy.

Starajmy się ograniczyć przekazywane dane do minimum i stworzyć projekt, który będzie tłem firmowej korespondencji (a nie jej dominującym elementem). Unikajmy ostrych kolorów i dużych elementów graficznych. Co powinno się znaleźć umieścić na papierze firmowym?

  • Nazwa firmy
  • Numer NIP
  • Numer KRS
  • Podstawowe dane kontaktowe (adres, telefon, strona internetowa)
  • W przypadku spółek z o.o., akcyjnych lub komandytowo-akcyjnych zwykle podaje się wysokość zakładowego kapitału
  • Także w przypadku wyżej wymienionych spółek warto podać także kwotę zakładowego kapitału
  • Opcjonalnie można podać także odnośniki do social mediów, imię, nazwisko i stanowisko pracownika (np. jeśli jest potrzeba, by wysyłał on imienne oferty)

Jak zaprojektować papier firmowy?

  • Przygotowując papier firmowy do druku, najistotniejsze jest to, aby dobrze rozplanować treść. Dane powinny być dyskretnym elementem, który nie będzie w znaczący sposób ograniczał przestrzeni do druku.
  • Co ważne, papier firmowy powinien być drukowany na specjalnym podłożu przeznaczonym do ponownego zadruku (tzw. prepress). Zazwyczaj jest to niepowielany papier offsetowy – bo tylko on pozwoli na ponowny zadruk, bez rozmazywania i utraty intensywności kolorów.
  • Co do formatu, to najczęściej wybierany jest format A4 lub A5.
  • Zamawiając druk papieru firmowego warto uwzględnić jego zastosowanie i gramaturę. W przypadku papieru do faktur i innych codziennych druków – wystarczy wydruk ekonomiczny na papierze o gramaturze 90 g. Jeśli jednak często wysyłamy oferty, podziękowania lub zaproszenia na firmowe wydarzenia – dobrym wyborem może okazać się podłoże o wyższej gramaturze.
  • Przygotowując papier firmowy do druku nie zapomnij o zastosowaniu 2 mm spadu i 3 mm marginesu wewnętrznego.
  • Jeśli projektujesz papier firmowy z logo. pamiętaj, aby dodać je w dobrej rozdzielczości (co najmniej 300 dpi) i najlepiej w postaci wektorowej.
  • Przed zapisaniem pliku spłaszcz wszystkie fonty i osadź łącza – dzięki temu zmniejszysz ryzyko błędnego wydruku (lub zastosowania innego fontu niż ten, zastosowany w projekcie).